Parcours

Voettocht naar Scherpenheuvel

De groepswandeling vertrekt om 5h45 en de zaal Bremberg – Lotelinglaan te Halle Zoersel.

Rustpunten:

- Vorselaar Café De Snor tussen 7h30 en 8h30

- Herentals Café Bar Bier tussen 9h00 en 10h45

- Westerlo L.V.R. St-Elooi tussen 10h30 en 11h30

- Westerlo Boswachtershuis tussen 11h00 en 13h00 (014 54 79 38)

- Herselt Mie Maan tussen 12h00 en 15h00 (014 54 40 28)

- Averbode Het Vossenhol tussen 13h00 en 16h00 (013 77 72 14)

- Scherpenheuvel De Pelgrim tussen 14h00 en 17h45

Eigen misviering met muziek in de Basiliek om 18h00

Vertrek met de bus na de misviering op de parking achter de Mariahal.

Parcourbeschrijving

Bij het buitengaan van de Bremberg gaan we links. Na 50 m rechtsaf richting grote baan, waar we linksaf slaan en links van de baan blijven.

We stappen rechtdoor de Peggerstraat in. Steeds rechtdoor, betonbaan wordt zandweg.

Einde van de weg rechtsaf over de brug van de snelweg. Beneden de brug linksaf Hooidonck volgen tot de baan Oostmalle-Lier.

Deze oversteken en rechtdoor Grasbaan (uitgez.pl verkeer & fietsers). Na 200 m in de bocht rechtdoor kiezelweg (gele pijl) volgen. Aan betonbaan rechts (Molenheide). Volgende weg links en onmiddellijk schuin links (Witte Hoeve).

Volgende weg rechts naar knooppunt 04. Verder naar knooppunt 07 en 16. Hier linksaf naar knooppunt 17. Schuin rechts richting knooppunt 73. Aan T-kruispunt rechts Heirbaan volgen tot einde bos aan de linkerkant. Hier linksaf Pullaard in.

Aan oude hoeve rechts asfaltweg volgen (nog steeds Pullaard).

Aan T-kruispunt links (Boshoven) naar knooppunt 78. Verder naar knooppunt 29.

Hier links (Zuiderbaan) richting knooppunten 14 en 37.

Rechtdoor richting knooppunt 38, maar net voor asfaltweg schuin rechts Heikant volgen tot einde. Goorbergenlaan oversteken, Boulevard in. Links van pleintje blijven tot

Controle 1 – Café De snor (De Toekomst) - Boulevared 34, Vorselaar

Afgelegd: 12,50 km.

Na controle pleintje oversteken, links richting kerk (Molenstraat wordt Kerkstraat). Rechts Markt, (langs Thomas More, campus Vorselaar) en rechtdoor Lepelstraat.

Eerste straat links, Dijkbaan nemen. Na 1,5 km, voor kapelletje (knooppunt 94) rechts, Heiken volgen tot aan de Kleine Nete (knooppunt 98). Net VOOR de brug van de Kleine Nete linksaf, rechteroever blijven volgen tot voorbij het Netepark (4 km) (voorbij knooppunten 02 en 03).

Aan de brug over de Kleine Nete rechtsaf (Olympiadelaan) tot aan zebrapad (200m). Linksaf aan knooppunt 30, klinkerpad volgen langs volkstuintjes. De spoorweg onderdoor tot einde. Hier rechtsaf (Nederrij) tot aan verkeerslichten. Linksaf (Burchtstraat) tot einde. Achter hoge muur rechts, wandelpaadje (stadswandeling) volgen tot aan rond punt.

Rechtdoor over het zebrapad, vervolgens rechts over het zebrapad.

Ga linksaf voorbij het Stedelijk Administratief Centrum en neem schuin links Nonnenvest. Weg wordt smal paadje, dat we volgen tot aan de Bovenpoort. Hier rechts tot aan

Controle 2 – Café Bar Bier – Bovenrij 22, Herentals

Afgelegd: 8,50 km – Totaal: 21,00 km

Na controle linksaf langs Bovenpoort richting ring. Volg rechts van de baan het fietspad, onder de ring richting Geel – O.L.V. Olen. Deze weg blijven volgen tot einde brug, trappen rechts naar beneden.

Onderaan links, fietspad volgen richting Geel- O.L.V. Olen (links, tunnel onderdoor).

Deze weg blijven volgen tot Vennen. Hier rechts inslaan. Kruispuntje oversteken naar Honingstraat. Asfalt wordt  zandweg. Deze volgen tot voorbij de sluizen van Olen.

Links (Industrielaan) tot aan de Buulmolen. Voorbij bareel grasveld vóór de molen nemen en daar links naar beneden. Volg het molenpad (GR) tot T-kruispunt. Links (Rijtestraat) tot aan t’Heuninghof. Hier rechtsaf en rechtdoor onder Boudewijnsnelweg. Links Schommenstraat nemen en links blijven volgen tot einde.

Bulenstraat oversteken en rechts bospad volgen. Hierna links bospad volgen. Steeds rechtdoor tot splitsing. Rechts volgen, waarna links tot betonweg, die je rechts inslaat.

De Boerenkrijglaan oversteken en naar links tot aan Truchelven. Hier rechts tot Olense Heide.

Links langs weide tot betonbaan (Schuurveldstraat). Rechts volgen tot Schaapstraat. Hier links tot Kerkhofstraat. Links en onmiddellijk rechts (nog steeds Kerkstraat). Op het einde schuin rechts (smal paadje) tot piste rond manege. Door poort en rechts tot

Controle 3 Manege Cavaro – Busselen, Oosterwijk

Afgelegd: 7,50 km – Totaal: 28,50 km

Na controle langs toegangsweg naar manege tot weg (Busselen). Links tot einde, hier linkssaf (De Reid). Aan huisnummer 46 naar rechts Stenen Heide. Verharde weg wordt asfaltweg. Na bocht links, zandweg tot betonbaan. Rechts tot T-kruispunt. Hier linksaf Torendreef volgen. Aan kruispunt links volgen tot abdij van Tongerlo (+/- 1,5 km). Rechtsaf (Oevelse Dreef). We passeren knooppunten 341 – 02 en 382. Rechtdoor Heksenbrug volgen richting knooppunt 03, maar 1ste weg links nemen (Overwijs).

Vervolgens 1ste straat rechts (Kardinaal Cardijnstraat) en 1ste links (Klaverheide). Einde straat wordt bospad. Hier rechtsaf naast houten schutting.

Aan betonbaan linksaf (Kardinaal Cardijnstraat) tot einde. Schuin rechts (Papedreef) tot

Controle 4 – Boswachtershuis – Papedreef, Westerlo

Afgelegd: 6,10 km – Totaal: 34,60 km

Na controle linksaf tot einde, daar kasseiweg links nemen (Beeltjensdreef). Na 350 m rechts door de voetgangers/fietserstunnel.

Na de tunnel linksaf tot Boerenkrijglaan. Hier rechts en op 2de kruispunt (aan Pallietercafé) links (Grote Markt) en onmiddellijk rechts, naast café Den Anker weg vervolgen richting knooppunt 131.

We passeren het Kasteel de Merode (aan je rechterkant zie je het kasteel), en gaan over de brug over de Grote Nete richting knooppunt 132.

We lopen langs de Lourdesgrot van Bergom naar knooppunt 22. Hier rechts en na 100 m links, Berglaan volgen naar knooppunt 27 en aan einde draadafsluiting (knooppunt 28) rechts. Op het einde links en rechtdoor blijven volgen tot T-kruispunt.

Linksaf, daarna rechts tot betonbaan (Diestsebaan). Hier links tot

Controle 5 – Mie Maan – Diestsebaan, Herselt

Afgelegd: 5 km – Totaal: 39,60 km

Na controle de grote baan oversteken en rechtdoor langs knooppunten 32 – 34 – 36 – 120 en 121. Aan knooppunt 121 rechtdoor tot Averbodsesteenweg. Hier links en direct terug rechts de Testeltsebaan nemen.

Na 250 m links (aan houten paal) richting knooppunt 171 (GR-pad). Aan asfaltweg (20 m voorbij slagboom en ijzeren poort) linksaf Binnenveld (wordt verderop Langestraat) volgen tot kapelletje.

50 m voorbij kapelletje zandweg schuin links nemen tot knooppunt 102 en verder via knooppunten 285 – 286 – 104 – 91 – 96 tot grote baan.

Deze baan oversteken richting knooppunt 100. Rechts de Abdijstraat (de “lekdreef” met de ijskreemwagens) volgen langs knooppunten 90 en 89 en rechtdoor tot aan onze volgende

Controle 6 – ’t Vossenhol – Abdijstraat, Averbode

Afgelegd: 6,50 km – Totaal: 46,10 km

Na controle 2 mogelijkheden !

Rechtstreekse route 7 km

Na de rustpost 50 m terug, linksaf Judokus Pauwelslaan, volgende kruispunt linksaf de Dennenlaan. We komen naast recreatiedomein De Vijvers.

Einde Dennenlaan kruispunt oversteken en Park ter Heide volgen, steeds rechtdoor. Aan huisnummer 42 links vervolgen en aan huisnummer 60 opnieuw linksaf tot einde.

Hier rechtsaf en Vorststraat volgen tot de gote baan. Linksaf (Ernest Claesstraat). Het geboortehuis van Ernest Claes bevindt zich in deze straat aan de rechterzijde.

Na 1,3 km steken we de spoorweg over en gaan onmiddellijk linksaf langs het spoor naar knooppunt 374. Hier rechts naar knooppunt 208.

Grote ijzeren brug oversteken (bedevaartroute) en weg volgen tot asfaltweg (Steenweg op Diest). Hier links en onmiddellijk rechtsaf (Bredeveldstraat).

Voorbij het voetbalveld links en direct rechts. We  komen aan knooppunt 383 en vervolgen onze weg langs knooppunten 139 en 140.

Hier linksaf (richting knooppunt 148) Leistraat volgen tot einde, rechts Zichemseweg , links Rozenkranslaan. Einde straat rechts (links bevindt zich het heiligdom, rechts de Pelgrim, ons eindpunt.

Scherpenheuvel ...totale afstand 53,10 km.

2) Alternatieve route langs de mooie natuur van de Demerbroeken 9,5 km.

Na de rustpost gaan we 50m terug, linksaf Judokus Pauwelslaan. Na 250m bereiken we de Westelsebaan, die we oversteken. We komen in de Melkerijstraat. Op een T-kruispunt linksaf (Zandstraat).

Kruispunt oversteken en we komen in de Mortelbroekstraat (steeds GR volgen). De weg wordt een veldweg en aan het einde bocht rechts-links, door een klein bosje en rechts van de vijvers blijven.

Op het einde schuin links naar een lager gelegen pad. Na enkele bochten komen we aan een breder steenslagpad. Hier linksaf tot een T‑kruispunt. Daar rechtsaf en bocht onmiddellijk naar links.

We komen aan een asfaltweg. Hier linksaf en bocht rechts. Weg volgen tot voorbij vijver aan de linkerkant.

Aan knooppunt 298 gaan we links, over een bruggetje en door weiland naar knooppunt 60 (we bevinden ons in de Demerbroeken). Hier rechts over bruggetje, richting knooppunt 246. We gaan niet tot dit knooppunt, maar gaan langs spoor 2 naar de grote baan. Hier rechts en onmiddellijk links naar knooppunt 374. Hier rechts naar knooppunt 208.

Scherpenheuvel ...totale afstand 55,60 km.